Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ongevraagde toezendingen: niet besteld? Geef geen geld!

Krijgt u producten toegestuurd die u niet hebt besteld en wil het bedrijf dat u hiervoor betaalt? Of hebt u een gratis proefpakket besteld, bijvoorbeeld met afslankpillen, crèmes, vitaminepillen, boxershorts of scheermesjes? Maar blijft u na het gratis proefpakket nog meer pakketjes krijgen, met een rekening? Dan hebt u te maken met ongevraagde toezendingen. Volgens de wet is dit verboden. U mag de producten houden en u hoeft verder niets te doen. U hoeft de producten niet te betalen.

Een ongevraagd pakketje krijgt u meestal niet zomaar. U vult bijvoorbeeld uw adres in op een website om te controleren of u iets hebt gewonnen. Of om een gratis proefmonster te krijgen. Daarna krijgt u ineens een rekening omdat u vast zou zitten aan een abonnement. Of u krijgt ongevraagd nog meer producten thuis gestuurd, met het verzoek daarvoor te betalen.

Hebt u producten ontvangen, terwijl u niets hebt besteld? Dan hoeft u daarvoor niet te betalen. U hoeft alleen te betalen voor producten die u hebt besteld.

Hebt u alleen toestemming gegeven voor een gratis proefmonster, maar niet voor vervolgzendingen? Dan zijn de vervolgzendingen ongevraagd en hoeft u daarvoor niet te betalen.

Hebt u niet om het product gevraagd? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan mag u de producten houden. U hoeft niet te betalen.

Wilt u de ongevraagde toezendingen toch terugsturen? Dan zijn de verzendkosten voor het bedrijf. Maar bedenk dat het lastig kan zijn om betaalde verzendkosten terug te krijgen.

Soms zegt het bedrijf dat u de ongevraagde toezendingen zelf moet stopzetten. Bij het proefpakket zit bijvoorbeeld een brief waarin staat dat u vervolgzendingen gaat krijgen. En als u dat niet wilt, moet u contact opnemen. Dit mag niet. Als u geen overeenkomst hebt, hoeft u ook niets te doen.

Wilt u liever toch reageren? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Hierin staat:

  • dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
  • dat dit de reden is waarom u de rekening niet betaalt
  • dat het bedrijf moet bewijzen dat u een overeenkomst sloot
  • dat u een reactie wilt op uw brief voor een bepaalde datum

Laat u niet bang maken door incassobureaus. Want als u betaalt, kan het zijn dat u een overeenkomst sluit met het bedrijf. U komt dan niet gemakkelijk van de overeenkomst af.

U kunt er ook voor kiezen om 'onder protest' te betalen. Dan kunt u later nog terugkomen op de betaling. Maar bedenk dat het niet makkelijk is om daarna uw geld terug te krijgen. Ook al hebt u gelijk.

Let op

Een incassobureau mag u niet dagvaarden of beslag leggen op uw geld of spullen. Alleen een deurwaarder mag dit doen.

Vroeg u niet om de producten? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan bent u niet verplicht om de rekening betalen. Hebt u al betaald, omdat u dacht dat u dat moest? Dan kunt u de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. Maar u hoeft het product niet terug te sturen.

Schreef het bedrijf geld van uw rekening via automatische incasso? Dan kunt u het geld zelf terugboeken. Of vraag de bank dit voor u te doen:

Gaf u alleen toestemming voor een gratis proefpakket? En niet voor vervolgzendingen? Dan hoeft u de vervolgzendingen niet te betalen. U hebt dan alleen een overeenkomst voor het proefpakket.

Zegt het bedrijf dat u ook akkoord ging met de vervolgzendingen? Dan moet het bedrijf dit bewijzen. Kan het bedrijf dit niet bewijzen? Dan hoeft u niet te betalen.

Let op

Een bedrijf mag wel verzendkosten vragen voor een gratis proefpakket. Dit mogen alleen normale verzendkosten zijn. En dit moet duidelijk in het aanbod staan.

Denkt u dat u akkoord ging met het aanbod van het bedrijf? Dan hoeft u nog niet aan de overeenkomst vast te zitten. Het is ook belangrijk dat het aanbod van het bedrijf duidelijk genoeg was. Zodat u bewust kon kiezen voor een abonnement of vervolgzendingen. Alleen dan zit u vast aan de koop.

Hoe weet ik of het aanbod duidelijk genoeg was?

In het aanbod moet duidelijk staan dat u een abonnement sluit of nog meer toezendingen krijgt en wat dat kost. Ook moet er staan aan hoeveel toezendingen u nog vast zit. U moet genoeg informatie krijgen om te kiezen of u dat wilt.

Tip

Kijk of u het aanbod nog ergens kunt terugvinden. Bijvoorbeeld de advertentie op internet waarin het proefpakket werd aangeboden. Probeer anders zo goed mogelijk te bedenken welke informatie bij het aanbod stond.

  • Stond bij het aanbod niks over een abonnement of vervolgzendingen?
  • Of stond de informatie alleen in de algemene voorwaarden?
  • Of stond de informatie alleen in een brief bij het proefpakket? Soms schrijven bedrijven dat u het zelf moet laten weten als u niet akkoord bent met vervolgzendingen. Als u niks laat weten, zeggen ze dat u vastzit aan de vervolgzendingen. En liet u niks weten aan het bedrijf?
  • Of stond op een online bestelpagina van een proefpakket al een vinkje aan voor de vervolgzendingen? En zette u dat vinkje niet uit?

In al deze gevallen is het aanbod niet duidelijk genoeg. De informatie over een abonnement of vervolgzendingen moet namelijk in het aanbod zelf staan. En u moet zelf kunnen kiezen of u daarmee akkoord gaat.

Let op

Bedrijven schrijven soms alleen in de algemene voorwaarden dat u een abonnement afsluit. Dit is niet genoeg. Volgens de wet moet dit ook duidelijk in het aanbod staan. Anders hoeft u niet te betalen.

Wat kan ik doen als het aanbod niet duidelijk genoeg was?

De vervolgzendingen zijn dan geen onderdeel van de overeenkomst. U hoeft dus niet te betalen.

Wat kan ik doen als het aanbod wel duidelijk genoeg was?

Stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod? Maar vinkte u toch per ongeluk aan dat u akkoord ging met betaalde vervolgzendingen? Of had u niet goed gelezen?

In dit geval stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod. Dan geldt: koop = koop. U hebt een overeenkomst gesloten en moet daarvoor betalen.

Soms kunt u nog om een andere reden van de overeenkomst af. Bijvoorbeeld als het bedrijf zich niet aan andere informatieregels heeft gehouden. Of misschien hebt u nog recht op bedenktijd. Daar kunt u recht op hebben als u toestemming gaf via internet, per telefoon, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie. U kunt dan binnen 14 dagen nadat u het pakketje ontving, zonder reden van de koop af.

Los het nu op!

Zie ook