Kaartverkoop voor concerten, evenementen en sportwedstrijden
Hebt u een ticket gekocht voor een concert, evenement of sportwedstrijd? Dat kan via de officiële verkoper of via een wederverkoper. Uw rechten hangen af van de manier waarop u het kaartje kocht.
Een wederverkoper is een ondernemer die tickets doorverkoopt. Koopt u via een wederverkoper? Dan betaalt u vaak meer. Ook loopt u het risico dat het kaartje niet meer geldig is bij wederverkoop. Dat kan de organisator van het evenement regelen in de algemene voorwaarden. Kijk daarom altijd of u het kaartje via het officiële verkoopkanaal kunt krijgen. Ook als de wederverkoper zegt dat het kaartje moeilijk verkrijgbaar is.
Koopt u toch via een wederverkoper? Vraag dan of het kaartje nog wel geldig is na wederverkoop.
Soms zet de organisator van het evenement in zijn algemene voorwaarden dat het kaartje niet meer geldig is na doorverkopen. Heeft de wederverkoper u niet op dit risico gewezen? En krijgt u van de organisator geen toegang tot het concert of de voorstelling? Dan hebt u recht op uw geld terug.
Neem contact op met de wederverkoper. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden.
Wil de wederverkoper het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de wederverkoper. Gebruik onze voorbeeldbrief:
U hebt recht op uw geld terug. De organisator kan u ook een ander aanbod doen, bijvoorbeeld voor een andere datum. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Hoeveel geld u terugkrijgt, hangt af van waar u het kaartje kocht.
Kocht u het kaartje bij de organisator of het officiële verkooppunt?
Dan hebt u recht op het volledige bedrag terug, inclusief de betaalde servicekosten. Ook als de verkoper in de voorwaarden zegt dat hij deze niet terugbetaalt.
Kocht u het ticket bij een wederverkoper?
Dan betaalt u vaak niet alleen de oorspronkelijke prijs van het kaartje. U betaalt ook vaak servicekosten en een extra bedrag aan de wederverkoper. Is het evenement afgelast? Dan hebt u recht op het volledige bedrag terug, inclusief de betaalde servicekosten en het extra bedrag voor de wederverkoper.
Maar let op, liet de wederverkoper u bij de koop van het kaartje weten dat u alleen de oorspronkelijke prijs van het kaartje terug krijgt? Dan hoeft de wederverkoper u niet ook de servicekosten en het extra bedrag terug te betalen.
Hoe vraag ik mijn geld terug?
Neem contact op met de ondernemer. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Vraag uw geld terug of probeer samen een andere oplossing te vinden.
Wil de ondernemer het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.