Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

ACM onderzoekt drempels bij opzeggen telecomabonnement

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt veel signalen van consumenten die moeilijkheden ervaren bij het opzeggen van een telecomabonnement. De ACM start daarom een onderzoek.

Op dezelfde manier opzeggen

Een abonnement moet je op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop je het hebt afgesloten. Een abonnement dat je online hebt afgesloten, moet je dus ook online kunnen opzeggen. Telecomaanbieders dwingen consumenten vaak om telefonisch op te zeggen. Dit mag niet. Opzeggen mag niet moeilijk worden gemaakt.

Informatie over opzeggen

Consumenten moeten vooraf en tijdens het abonnement duidelijke informatie krijgen over hoe zij kunnen opzeggen. Dit betekent dat de informatie bij elkaar moet staan, goed vindbaar moet zijn en op een logische plaats op de website moet staan. De informatie over online opzeggen mag niet verstopt zijn, waardoor je onnodig vaak moet doorklikken om online te kunnen opzeggen.

Pas op voor online bemiddelaars

Zoekt u via een zoekmachine naar hoe u een abonnement kunt opzeggen? Let dan op voor online bemiddelaars. Advertenties van bemiddelaars verschijnen vaak bovenaan de zoekresultaten. Zegt u uw abonnement op via een bemiddelaar? Dan betaalt u hiervoor. Dat is onnodig. Bij uw telecomaanbieder kunt u altijd gratis uw abonnement opzeggen. Op onze website leest u meer over het opzeggen van een telecomabonnement.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.