Dropshipping
Sommige webshops hebben zelf geen producten op voorraad. Zij bestellen de producten bij een webshop in het buitenland en laten ze naar de klant sturen. Dit heet 'dropshipping'. Dropshipping is niet verboden. Maar kopen bij een dropshipper kan nadelig zijn. Soms betaalt u meer en wacht u langer op uw bestelling.
Op deze pagina:
Zo werkt dropshipping
- U plaatst een bestelling bij een webshop en betaalt hiervoor aan deze webshop.
- Daarna plaatst de webshop voor u een bestelling bij een webshop in het buitenland. Vaak is dat buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China.
- De buitenlandse webshop stuurt het product rechtstreeks naar u toe.
De webshop waarbij u het product bestelde, noemen we in dit geval een dropshipper.
Levering van producten
Webshops moeten u op hun website duidelijk laten weten:
- dat de producten door een ander bedrijf worden geleverd
- uit welk land de producten worden geleverd
- wat de levertijd is
Webshops moeten eerlijk zijn over hun levertijd. Is de gemiddelde levertijd bijvoorbeeld 3 weken? Dan mogen ze niet zeggen dat uw product morgen wordt verzonden of geleverd, dat is misleidend.
Kosten voor invoer
Als uw product vanuit het buitenland wordt verzonden, dan moet u soms invoerrechten, btw en inklaringskosten betalen. Laat de webshop vooraf duidelijk weten dat u deze kosten zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. Als de webshop dit niet laat weten, dan is dat misleidend. De kosten zijn dan voor de webshop. Maar vaak is het lastig om deze kosten achteraf terug te krijgen.
Koop ontbinden
Wilt u van de koop af? Maak gebruik van uw bedenktijd. Laat de webshop binnen de bedenktijd weten dat u de koop ongedaan maakt. U kunt er ook voor kiezen om het pakket te weigeren als het wordt afgeleverd. Dan gaat het retour naar de verzender. Hebt u nog niet betaald of verzekerd betaald? Dan hebt u meer kans om uw recht te halen.
Duidelijk retouradres
De webshop moet zijn retouradres duidelijk op de website vermelden. En het moet op de website makkelijk te vinden zijn. Zo weet u vóórdat u koopt waar retouren heen moeten.
Zit de webshop (dropshipper) in Nederland? Dan moet er een Nederlands retouradres op de website staan. De dropshipper mag dan niet zeggen dat u de producten terug moet sturen naar de verzender in het buitenland.
Mail of bel de dropshipper als u het Nederlandse retouradres niet op de website kunt vinden. Of vraag het via het contactformulier op de website. U kunt ook proberen om het adres zelf te vinden via Google of de website van de Kamer van Koophandel.
Kosten voor terugsturen
Als de webshop u vooraf duidelijk laat weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen, dan zijn de kosten voor u. Duidelijk betekent dat deze informatie makkelijk te vinden is op de website. Staat het alleen in de algemene voorwaarden? Dan is dat niet voldoende duidelijk.
Heeft de webshop het niet duidelijk laten weten? Dan zijn de retourkosten voor de webshop.
Dropshipper is aanspreekpunt
Soms zeggen dropshippers dat u bij de verzender in het buitenland moet zijn als er iets misgaat met uw aankoop. Dat klopt niet. U hebt bij de dropshipper gekocht, dus dat is uw aanspreekpunt bij problemen. De dropshipper moet het probleem oplossen.
U hebt dezelfde rechten als wanneer u iets bij een 'gewone' webshop koopt. Bekijk wat uw rechten zijn:
- als het product al snel kapot gaat
- als het product te laat geleverd wordt
- als u het product wilt terugsturen tijdens de bedenktijd
- als de verkoper u niet goed heeft geïnformeerd, bijvoorbeeld over waar het product vandaan kwam en mogelijke invoerkosten
Tip: Hebt u met creditcard of via een betaaldienst achteraf betaald? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij of de betaaldienst. En vraag naar de mogelijkheden om uw geld terug te eisen of te storneren.
Onveilige producten of slechte kwaliteit
Soms zijn producten uit het buitenland onveilig of van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat producten in het buitenland niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als in de Europese Unie. Spreek de dropshipper hierop aan. U hebt recht op een goed en veilig product.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.