Mag de reisaanbieder mijn accommodatie wijzigen of annuleren?
U hebt een accommodatie geboekt. Bijvoorbeeld een vakantiehuisje, een hotelkamer of campingplek. Na het boeken wil de reisaanbieder de overeenkomst wijzigen of annuleren. Mag dat?
Boekt u een accommodatie als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.
Moet u na het boeken bijbetalen voor uw accommodatie? Een prijsverhoging is soms toegestaan.
De aanbieder moet u geven wat hij u beloofd heeft. Hij mag de accommodatie alleen wijzigen of annuleren in deze gevallen:
Als het in de algemene voorwaarden staat
De ondernemer mag de accommodatie wijzigen of annuleren als dat in zijn algemene voorwaarden staat. Dan is die wijziging onderdeel van jullie afspraken. U ging daar bij de boeking mee akkoord.
Als het een kleine wijziging is
De ondernemer mag kleine wijzigingen doorvoeren. Dat zijn wijzigingen waar u weinig nadeel van hebt. Het is niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van een kleine of grote wijziging. Hebt u bijvoorbeeld een kamer geboekt met zeezicht? Maar kreeg u een kamer met uitzicht op bergen, terwijl u dat niet wil? Dan moet u kunnen uitleggen dat u veel nadeel hebt van de wijziging. Krijgt u daar discussie over? Dan is het uiteindelijk aan de Geschillencommissie of rechter om te bepalen wie er gelijk heeft.
Als u zich niet aan de afspraken houdt
De ondernemer mag uw accommodatie annuleren of wijzigen als u zich niet aan de afspraken houdt. Bijvoorbeeld als u de rekening niet op tijd betaalt.
Wat kan ik doen als de ondernemer mijn accommodatie wijzigt of annuleert?
Hield u zich aan de afspraken en staat er niks over de wijziging in de voorwaarden? En hebt u veel nadeel van de wijziging? Dan hoeft u er niet mee akkoord te gaan. U hebt recht op nakoming van de overeenkomst. Dat betekent dat de ondernemer zich aan de afspraken houdt. Geef de ondernemer de kans om het probleem op te lossen. Dat moet hij zo snel mogelijk doen.
Wat als de ondernemer de afspraken niet kan nakomen?
Soms kan de ondernemer zijn belofte niet nakomen. Bijvoorbeeld omdat het hotel gaat sluiten. Dan moet hij een gelijkwaardige oplossing bieden. Biedt de ondernemer u geen goede andere oplossing? Dan moet de ondernemer u uw geld teruggeven als u al vooruit hebt betaald. Hij moet ook uw schade vergoeden. Bijvoorbeeld als u al kosten maakte voor het vervoer naar de accommodatie.
Kan de ondernemer zijn belofte niet nakomen door overmacht? Overmacht is een situatie waar de ondernemer niks aan kan doen. Bijvoorbeeld een overstroming bij uw geboekte accommodatie. Dan hoeft de ondernemer u geen schadevergoeding te geven. Hij moet wel het geld teruggeven dat u hebt betaald voor de accommodatie.
Wat kan ik doen als de ondernemer geen oplossing biedt?
Met onze voorbeeldbrief vraagt u de ondernemer om zich aan de afspraken te houden. Kan hij het probleem niet oplossen? Maak dan de boeking ongedaan. Dat heet de overeenkomst ontbinden. U maakt dan geen gebruik meer van de accommodatie. En u hoeft dan niet meer te betalen en hebt recht op schadevergoeding. Hebt u al een deel van de kosten of alle kosten betaald? Dan hebt u recht op geld terug.
Geeft de ondernemer u als oplossing een accommodatie die minder goed is dan wat u had geboekt? Dan kunt u een vergoeding vragen voor het verschil.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.