Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Vergoeding bij warmtestoring

Als u langer dan 8 uur geen warmte krijgt, dan hebt u recht op een vergoeding. Duurde de storing korter dan 8 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.

Let op: Krijgt u warmte van uw verhuurder of uw vve? Dan gelden deze regels niet voor u.

U krijgt € 35 bij een storing van 8 tot 12 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing langer duurt, hebt u recht op een extra bedrag van € 20. Als uw eigen warmtepomp voor genoeg warmte zorgt tijdens de storing, dan hebt u ook recht op een vergoeding.

Krijgt u warmte geleverd van een lager temperatuur dan normaal? Dan hebt u geen recht op een vergoeding.

Uw warmteleverancier moet een storingsregistratie bijhouden. Daarin ziet u om welke storing het ging, hoe lang het duurde en wie er last van had. Zo weet u precies welk bedrag en wanneer uw warmteleverancier u de vergoeding moet betalen. U krijgt uw vergoeding binnen 6 maanden na de storing. U hoeft er niets voor te doen.

Uitzondering

U ontvangt geen vergoeding voor:

  • een storing in de levering van koude
  • de eerste storing in de laatste 12 maanden, als die korter dan 24 uur duurt
  • storingen in uw eigen woning (bijvoorbeeld kapotte radiatoren of afleverset als die van uzelf is)
  • storingen door onderhoudswerkzaamheden die de leverancier minstens 3 dagen eerder bekendmaakt
  • storingen door extreme situaties waar de warmteleverancier niets aan kan doen, zoals een natuurramp

Hebt u schade door werkzaamheden of een storing? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Hebt u geen verzekering? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Klacht over de vergoeding

Hebt u na een half jaar nog geen vergoeding gekregen? Of bent u met het bedrag het niet eens? Vraag dan om uitbetaling. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook