Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Vergoeding bij warmtestoring

Als u langer dan 8 uur geen warmte krijgt, dan hebt u recht op een vergoeding. Duurde de storing korter dan 8 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.

Let op: Krijgt u warmte van uw verhuurder of uw vve? Dan gelden deze regels niet voor u.

U krijgt € 35 bij een storing van 8 tot 12 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing langer duurt, hebt u recht op een extra bedrag van € 20. Als uw eigen warmtepomp voor genoeg warmte zorgt tijdens de storing, dan hebt u ook recht op een vergoeding.

Krijgt u warmte geleverd van een lager temperatuur dan normaal? Dan hebt u geen recht op een vergoeding.

Uw warmteleverancier moet een storingsregistratie bijhouden. Daarin ziet u om welke storing het ging, hoe lang het duurde en wie er last van had. Zo weet u precies welk bedrag en wanneer uw warmteleverancier u de vergoeding moet betalen. U krijgt uw vergoeding binnen 6 maanden na de storing. U hoeft er niets voor te doen.

Uitzondering

U ontvangt geen vergoeding voor:

  • een storing in de levering van koude
  • de eerste storing in de laatste 12 maanden, als die korter dan 24 uur duurt
  • storingen in uw eigen woning (bijvoorbeeld kapotte radiatoren of afleverset als die van uzelf is)
  • storingen door onderhoudswerkzaamheden die de leverancier minstens 3 dagen eerder bekendmaakt
  • storingen door extreme situaties waar de warmteleverancier niets aan kan doen, zoals een natuurramp

Hebt u schade door werkzaamheden of een storing? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Hebt u geen verzekering? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Klacht over de vergoeding

Hebt u na een half jaar nog geen vergoeding gekregen? Of bent u met het bedrag het niet eens? Vraag dan om uitbetaling. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook