Vrije toegang tot internet
Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren. Of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit heet ook wel netneutraliteit.
Op deze pagina:
Wanneer uw aanbieder de toegang tot internet wel mag blokkeren
In 3 situaties mag uw aanbieder de toegang tot internet blokkeren of beperken:
1 Als het heel erg druk is op het internet
Dreigt het internet overbelast te raken? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot een internetdienst of app soms beperken. Dit mag hij alleen doen als het echt niet anders kan. In uw contract vertelt uw aanbieder hoe hij omgaat met bijzondere drukte op het internet. Zo kan hij er in die gevallen bijvoorbeeld voor kiezen om de snelheid te verlagen of het downloaden van video's te vertragen. Om er daarmee voor te zorgen dat u kunt blijven e-mailen.
2 Als de veiligheid van het internet in gevaar komt
Verspreidt een website bijvoorbeeld schadelijke software? Dan mag uw internetaanbieder de toegang tot zo'n site blokkeren.
3 Als een wet of een rechter de website, app of dienst heeft verboden
Dan moet de aanbieder de toegang hiertoe blokkeren.
Wat u kunt doen als uw aanbieder een internetdienst blokkeert
Blokkeert uw aanbieder een internetdienst of app? Of moet u er extra voor betalen? En is dat onterecht? Probeer dan samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Schrijf uw aanbieder dan een brief of e-mail.
Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.