KPN is verplicht om vaste telefonie aan te bieden
Wilt u een abonnement afsluiten voor vaste telefonie? Dan kunt u bij verschillende aanbieders terecht. De meeste aanbieders mogen zelf bepalen waar zij in Nederland hun diensten aanbieden. Alleen KPN moet in heel Nederland vaste telefonie leveren.
Nieuwe aansluiting KPN
U kunt altijd aan KPN vragen om een aansluiting te leveren voor vaste telefonie. Ook moet u via de aansluiting kunnen internetten. Het maakt daarvoor niet uit waar u woont. Vaste telefonie wil zeggen dat u vanuit uw woning kunt bellen. Dat hoeft niet altijd via een vast netwerk te gaan. KPN mag u ook een aansluiting via het mobiele netwerk aanbieden. Als u maar vanuit uw woning via dat netwerk kunt bellen.
Kosten voor de aansluiting
KPN mag u vragen om bij de aansluiting een abonnement te nemen. Ook mag KPN geld vragen voor het aanleggen van uw aansluiting. Het bedrag moet wel redelijk zijn. Vraag altijd een offerte aan. Dan kunt u beter beoordelen of de kosten redelijk zijn.
Recht op een betaalbaar abonnement
Wilt u thuis bellen met KPN? Dan moet KPN u een betaalbaar telefoonabonnement aanbieden. Daarvoor kunt u kiezen uit 2 abonnementen:
- Belbudget: dit abonnement heeft de laagste abonnementskosten. Maar de kosten voor het bellen zelf zijn hoger. Daarom is dit abonnement handig als u alleen bereikbaar wilt zijn, maar zelf niet veel wilt bellen.
- Belbasis: dit abonnement is duurder dan het Belbudgetabonnement. Maar de kosten voor het bellen zelf zijn lager. Als u veel belt, is dit dus het handigste abonnement.
Biedt KPN u een vaste aansluiting via het mobiele netwerk? Dan mag u niet duurder uit zijn dan met het Belbudgetabonnement of het Belbasisabonnement.
Andere aanbieders mogen zelf bepalen wat voor abonnementen zij aanbieden. En tegen welke tarieven zij dat doen.
Telefoonrekening met een overzicht van de kosten
Hebt u een vaste telefoonaansluiting bij KPN? Dan moet KPN u een rekening sturen met een overzicht van de gesprekskosten. Dit noemen we een gespecificeerde rekening.