ACM vanaf nu bevoegd om toezicht te houden op de Digital Services Act
De DSA is een wet van de Europese Unie. Er zijn duidelijke regels voor bedrijven die digitale diensten aanbieden in de Europese Unie. Consumenten die online actief zijn worden beter beschermd en hebben meer rechten en betere controle over hun gegevens.
Voor welke bedrijven gelden de regels?
De DSA-regels gelden voor online diensten die inhoud van gebruikers op hun verzoek doorgeven, opslaan of verspreiden. Bijvoorbeeld sociale netwerken, onlinemarktplaatsen en webhostingsdiensten. Ook webwinkels kunnen in bepaalde gevallen onder de DSA vallen. Bedrijven die zich niet aan deze regels houden, kunnen hoge boetes krijgen.
Bescherming van online consumenten
- Meer bescherming tegen schadelijke inhoud: platformen, zoals sociale media en online winkels, moeten snel reageren als er illegale of gevaarlijke inhoud verschijnt. Zo is het internet veiliger voor consumenten.
- Meer duidelijkheid: platformen moeten duidelijk uitleggen hoe ze werken. Dit betekent dat consumenten beter begrijpen waarom ze bepaalde advertenties of berichten zien.
- Beter omgaan met persoonlijke gegevens: consumenten krijgen meer controle over hun persoonlijke gegevens. Zo weten ze beter wat er met hun gegevens gebeurt.
- Veiligere producten en diensten: als een consument iets online koopt en het is gevaarlijk of nep, moeten platformen snel actie ondernemen en het product of de verkoper te verwijderen.
- Mogelijkheid om te klagen: consumenten kunnen makkelijker klagen als ze vinden dat hun rechten niet worden gerespecteerd door een platform.
Meldingen
Een melding doen kan op de website van de ACM. Deze signalen helpen de ACM en andere toezichthouders in Europa om snel te reageren en als het nodig is in te grijpen.
Meer informatie over de DSA:
Of bekijk de video:
Een presentator staat in een blauwe ruimte. Ze zit op haar laptop.
Presentator: “Misschien ben je er niet altijd van bewust, maar je maakt waarschijnlijk iedere dag gebruik van online platforms. Scrollen door social media, snel iets opzoeken, online shoppen een hotelkamer boeken en het online bewaren van je vakantiefoto's. In Europese wetgeving is vastgelegd dat online platforms jou goed moeten beschermen. Dit staat in de Digital Services Act.”
Beeldtekst: Digital service act.
Presentator: “Deze platforms moeten zorgen voor een eerlijke en betrouwbare digitale wereld. In deze video vertel ik je meer over 3 belangrijke regels voor online platforms. En wat je kunt doen als zij zich niet aan deze regels houden.”
Beeldtekst: 1. Illegale content bestrijden.
Presentator: “1. Online platforms moeten illegale content bestrijden. Oké, hier zal je vast niet van opkijken maar online platforms moeten de verspreiding van illegale content voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan discriminerende content en kinderporno. Of aan content die ingaat tegen jouw rechten, zoals jouw recht op privacy. Maar ook het verspreiden van content waarin illegale producten worden aangeboden. Als je illegale content tegenkomt, moet je dit direct en makkelijk kunnen melden bij het online platform.”
Beeldtekst: melden.
Presentator: “Leg dan duidelijk uit waarom jij vindt dat het niet oké is dat dit op hun platform wordt getoond. Het online platform moet jouw melding dan in behandeling nemen. En moet jou snel informeren over hun beslissing. Het kan zijn dat het platform besluit om niets te doen, bijvoorbeeld omdat het de content niet als illegaal beoordeelt. Het platform moet jou dit dan wél laten weten. Als het platform beoordeelt dat de content inderdaad illegaal is. Dan kan het platform de content verwijderen of degene die de content plaatste waarschuwen. Het platform kan ook nog een stapje verder gaan en het account van diegene blokkeren.”
Beeldtekst: 2. Goed omgaan met jouw account en content.
Presentator: “2. Online platforms moeten goed omgaan met jouw account en content. We delen steeds meer online: foto's op social media, mails en bestanden in de cloud. Je merkt pas hoe belangrijk je account eigenlijk voor je is als je er ineens niet meer inkomt of je mails, foto's of bestanden weg lijken te zijn. Daarom moeten online platforms goed met jouw account en jouw content omgaan. Zonder goede reden je account blokkeren of je content verwijderen is verboden. Overkomt jou dit? Dan moet het platform hier een hele goede reden voor hebben. En dit duidelijk aan je uitleggen. Die redenen moeten duidelijk in hun algemene voorwaarden staan. En jij moet daarmee akkoord zijn gegaan.”
Animatie: een docent getiteld ‘voorwaarden’ komt omhoog.
Presentator: “Ik zal je een voorbeeld geven. In de voorwaarden van een online platform staat dat je geen illegale content mag delen. Als je dit wel doet, dan mag het platform je content verwijderen of zelfs je account blokkeren. Mocht je account geblokkeerd of verwijderd worden en je bent het hier niet mee eens, dan moet je een klacht kunnen indienen.”
Beeldtekst: klacht.
Presentator: “Het platform mag jou niet negeren en moet jouw klacht serieus nemen.”
Beeldtekst: 3. Duidelijke reclames en aanbevelingen.
Presentator: “3. Online platforms moeten duidelijk laten zien wat reclames en aanbevelingen zijn. Bedrijven doen er alles aan om jouw aandacht te trekken in de oneindige keuzes en opties die je online hebt. Dat mag, maar ze moeten hier wel eerlijk en transparant over zijn. Ze mogen je niet misleiden. Daarom zijn er strenge regels voor aanbevelingen en reclames op online platforms.”
Beeldtekst: Aanbevelingen/Reclames.
Presentator: “Het moet voor jou duidelijk zijn wanneer en waarom je een aanbeveling of reclame ziet. Stel, je wilt een hotelkamer boeken. Dan kunnen hotels het platform betalen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.”
Animatie: Drie hotelbedden komen onder elkaar omhoog.
Presentator: “Zo vallen ze meer op. Dit is niet verboden, maar dan moet wel heel duidelijk vermeld worden waarom je deze aanbevelingen ziet.”
Animatie: Er komt een webpagina omhoog. Als er naar beneden wordt gescrolled zie je duidelijk welke zoekresultaten advertenties zijn.
Presentator: “Ook komen er online heel veel reclames voorbij, advertenties tussen je zoekresultaten, banners op websites en ads op social media. Bij iedere reclame moet duidelijk vermeld staan dat het om een reclame of gesponsorde content gaat. Zo weet jij dat hiervoor betaald is en dat je het daarom ziet.”
Beeldtekst: In het kort.
Presentator: “Oké, nog 1 keer in het kort. 1. Online platforms moeten actie ondernemen tegen het verspreiden van illegale content, zoals discriminerende content en kinderporno. 2. Online platforms moeten goed omgaan met jouw account en content. Ze mogen dit niet zomaar zonder reden en zonder het te laten weten, blokkeren of verwijderen. 3. Online platforms moeten eerlijk en transparant zijn over aanbevelingen en reclames die jij krijgt te zien. Ze mogen je dus niet misleiden. Dus, zie je illegale content op een online platform? Wordt je account of content zomaar verwijderd? Of voldoen reclames en aanbevelingen niet aan de regels? Doe dan een melding bij het platform. Neemt het platform een beslissing waar jij het niet mee eens bent? Dien dan een klacht bij ze in. Kom je er samen niet uit? Meld het dan bij de Autoriteit Consument en Markt. Als de ACM weet welke platforms zich niet aan de regels houden, kan de toezichthouder ingrijpen, de platforms aanspreken of zelfs een boete opleggen. Wil je weten welke rechten je nog meer hebt als consument? Kijk dan de andere video's of bezoek de site.”
Beeldtekst: Consuwijzer.nl