Bedrijven mogen zich niet groener voordoen dan ze zijn: meld twijfelachtige groene praatjes bij ACM ConsuWijzer
Is het bedrijf écht groen bezig of zijn het alleen groene praatjes? Als consument heb je recht op eerlijke informatie over duurzaamheid. Bedrijven mogen geen vage, algemene woorden gebruiken, omdat die al snel misleidend zijn. Denk hierbij aan ‘duurzaam’, ‘groen’ of ‘milieuvriendelijk’. Vertelt een bedrijf niet het hele verhaal? Of kan het bedrijf het niet goed aan je uitleggen? Meld het dan bij ACM ConsuWijzer.
Op websites, in winkels, op social media: bedrijven doen veel beloftes over duurzaamheid. Maar soms zijn de groene praatjes te mooi om waar te zijn. Hier kun je op letten:
Let op bij te algemene woorden zoals duurzaam, milieuvriendelijk, groen of CO2-neutraal
Deze woorden zijn zó algemeen dat ze al snel misleidend zijn. Zelfs als een bedrijf uitleg erbij geeft. Voorbeeld: Op een vrachtwagen staat ‘groen onderweg’. Maar wat bedoelt het bedrijf daar precies mee? Een duidelijke boodschap is: ‘Deze vrachtwagen rijdt 100% elektrisch’.
Let op of de informatie over het hele product gaat of over een deel van het product
Het kan misleidend zijn als niet duidelijk is waar de uitspraak precies over gaat.
Voorbeeld: Op een webshop staat bij ieder product ‘duurzaam’. Maar wat is er precies duurzaam aan? Een duidelijke boodschap is bijvoorbeeld: 'Deze jurk bestaat voor 85% uit biologisch katoen'.
Let op of de informatie gaat over wat het bedrijf nú doet of over plannen voor de toekomst
Als bedrijven iets willen zeggen over hun plannen, moet duidelijk zijn dat het om doelen voor de toekomst gaat en moeten deze ook haalbaar zijn. Voorbeeld: Op een poster van een automerk staat ‘Samen op weg naar een groene toekomst’. Het bedrijf heeft nog geen plannen gemaakt of stappen gezet om dit doel te halen en het doel is waarschijnlijk ook niet haalbaar. Het bedrijf mag zo’n tekst dus niet gebruiken.
Wat kun je doen als je je twijfels hebt bij de groene praatjes van een bedrijf?
Zie je een duurzame belofte van een bedrijf en denk je: “Dat kan écht niet duurzaam zijn”, “Ik snap niets van deze uitleg” of “Dat is vast niet het hele verhaal”? Vraag het bedrijf dan om opheldering! Heb je daarna nog steeds je twijfels? Meld het dan bij ons.
- Doe een melding
- Stuur een privébericht via social media, bijvoorbeeld op Instagram of Facebook
Bedrijven moeten zich aan deze 5 regels houden bij uitspraken over duurzaamheid. Zij moeten:
- juist, duidelijk, specifiek en compleet zijn als het over duurzaamheid gaat
- uitleg en bewijs geven en deze informatie actueel houden
- op een eerlijke manier vergelijken met andere producten of concurrenten
- plannen voor de toekomst duidelijk en meetbaar uitleggen
- plaatjes en keurmerken gebruiken die behulpzaam zijn
In een ‘leidraad’ geeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) uitleg aan bedrijven over hoe zij eerlijk en duidelijk kunnen communiceren over duurzaamheid. De komende periode gaat de ACM verder met het onderzoek. Hiervoor zijn meldingen heel belangrijk. Zo weten we namelijk welke bedrijven zich mogelijk niet aan de regels houden. We bekijken iedere melding, maar we kunnen niet ieder bedrijf onderzoeken. Als we veel meldingen krijgen over een bedrijf of als de meldingen heel ernstig zijn, dan starten we een onderzoek. Als daaruit blijkt dat het bedrijf consumenten misleidt, dan kunnen we ingrijpen. Bijvoorbeeld door het bedrijf te verbieden om bepaalde dingen te zeggen of door een boete op te leggen. Blijf dus bij ons melden!
Dit doen we met je melding:
Close-up van een vrouw. Ze gaat achter haar bureau staan en opent haar laptop. Ze begint te typen.
“VOICE-OVER:
Uw melding bij ACM ConsuWijzer is heel belangrijk voor ons. Door uw melding weten we welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar we moeten ingrijpen.”
Het beeld zoomt in op haar laptop. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’.
“VOICE-OVER:
We bekijken iedere melding.”
Het beeld verandert. Er komen 3 bedrijfsgebouwen in beeld. Links een klein gebouw, in het midden een middelgroot gebouw en rechts een groot gebouw. Onder de 3 gebouwen staan tellers. Op de tellers staan cijfers. De cijfers op de tellers lopen op. De teller van het middelgrote bedrijf loopt het snelst op. De tellers lopen niet meer op. De teller onder het kleine bedrijf staat op 1. De teller onder het middelgrote bedrijf staat op 19. De teller onder grote bedrijf staat op 5. De teller onder het middelgrote bedrijf begint te knipperen. Boven het middelste bedrijf verschijnt een driehoekig icoon met daarop een uitroepteken. Het icoon met het uitroepteken begint ook te knipperen.
“VOICE-OVER:
Als we veel meldingen krijgen over een bedrijf of als de meldingen heel ernstig zijn, komen we in actie.”
Het beeld zoomt in op het raam van het middelgrote bedrijf. Bij het inzoomen verschijnt er een man in beeld. Dit is een medewerker van het bedrijf. Hij zit achter zijn bureau. Op zijn bureau staat een vaste telefoon. De telefoon rinkelt en de man neemt de telefoon op. De medewerker wordt door de ACM gebeld.
“VOICE-OVER:
We spreken het bedrijf aan op de problemen. Vaak geven we het bedrijf eerst een kans om het probleem zelf op te lossen.”
Het beeld verandert. Er komt een close-up van de achterkant van een envelop in beeld. Vervolgens draait de envelop om naar de achterkant. De envelop klapt naar boven open. Uit de envelop schuift een brief naar boven. De envelop schuift naar beneden, uit beeld.
“VOICE-OVER:
Doen ze dat niet?”
De brief klapt open. Links bovenaan de brief staat het logo van de ACM. En er staan 3 grote iconen onder elkaar Het eerste icoon bovenaan is een driehoek met een uitroepteken. Daaronder staat een tweede icoon. Dit icoon is een achthoek met daarop een hand. De hand beeld een stopteken uit. Daaronder staat het derde icoon. Dit icoon is een rechthoek en er staat een euroteken op. Dit icoon beeld een boete uit.”
“VOICE-OVER:
Dan kunnen we consumenten waarschuwen, het bedrijf dwingen om ergens mee te stoppen óf een boete opleggen.”
Het beeld verandert. Er verschijnt een close-up van dezelfde vrouw als aan het begin van de animatie. De vrouw heeft een mobiele telefoon in haar hand. Ze belt de ACM. De vrouw knikt en informeert of er meer bekend is over haar melding.
“VOICE-OVER:
We kunnen u niet altijd laten weten waar we mee bezig zijn, want dat kan ons onderzoek tegenwerken.”
De vrouw hangt de telefoon op.
Het beeld verandert. Het beeld zoomt weer in op het scherm van haar laptop, zoals aan het begin van het filmpje. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’. De laptop verschuift naar boven en daaronder verschijnt het logo van ACM ConsuWijzer in beeld.
“VOICE-OVER:
Iedere melding kan voor ons een reden zijn om actie te ondernemen. Blijf dus bij ons melden!”