Kikker Energie/Volti wil vaste contracten aanpassen: dit is wat u kunt doen
Dit voorjaar nam Kikker Energie onder de naam Volti energiecontracten over van DGB Energie. Kikker Energie wil nu vaste contracten van klanten aanpassen. Uw energieleverancier mag u niet zomaar op andere voorwaarden en tarieven zetten. Daarvoor heeft hij uw akkoord nodig. Wilt u geen ander contract? Dan kunt u Kikker Energie aan de afspraken in uw contract houden. Afspraak is afspraak.
Eenzijdig aanpassen mag niet
U hebt een brief gekregen waarin Kikker Energie u een nieuw contract van 1 jaar voorstelt tegen een vast en hoger tarief. Wilt u dat niet? Dan zegt Kikker Energie dat u gratis kunt overstappen. Doet u niets? Dan zegt Kikker Energie dat u vanaf 1 augustus 2024 een contract tegen variabel en hoger tarief krijgt.
Uw energieleverancier mag u vragen om akkoord te gaan met een nieuw of ander contract. Maar hij mag uw vaste contract niet zelf aanpassen als u dat niet wilt. En Kikker Energie mag u niet verplichten om akkoord te gaan of om over te stappen. Dat staat in de wet.
Afspraak is afspraak
Toen Kikker Energie uw contract overnam, gebeurde dat onder de naam Volti. Dat is een wederverkoper van energie. U hebt toen een brief gekregen waarin Kikker Energie zei dat de voorwaarden en tarieven van uw contract hetzelfde blijven. Ook de einddatum en het termijnbedrag zouden niet veranderen. En binnen 6 weken na het einde van uw contract moet u een eindafrekening van DGB Energie hebben gekregen.
U hebt een contract met Kikker Energie. U mag uw leverancier houden aan de afspraken in het contract. Dat kan met deze voorbeeldbrief.
- Voorbeeldbrief - Niet akkoord met aanpassen vast contract en termijnbedrag
- Moet ik mijn brief aangetekend versturen?
Misschien heeft Kikker Energie u nog geen nieuw contract gestuurd. Dat betekent niet dat u geen contract hebt. Kikker Energie heeft de incasso per 1 mei overgenomen van DGB Energie. U betaalt sinds dat moment voor uw elektriciteit en gas aan Kikker Energie. Daar bent u dus klant.
Let op! Uw energieleverancier mag het termijnbedrag niet zomaar aanpassen.
Hebt u vragen over uw contract bij Kikker Energie? Neem contact op met de klantenservice van Kikker Energie. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u het probleem aan de geschillencommissie voorleggen. De geschillencommissie beslist wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moet iedereen zich hieraan houden. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.