Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mijn aankoop is niet geleverd. Wat kan ik doen?

Hebt u een product besteld? Bijvoorbeeld een koelkast, een bank of een broek? Dan spreekt u meestal een levertijd af. Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen. Of als u andere kosten hebt gemaakt.

Als u een product bestelt, kunt u met de verkoper verschillende afspraken maken over de levering. U kunt een verwachte levertijd afspreken (bijvoorbeeld 6 weken) of een vaste leverdatum (bijvoorbeeld 4 december). Kijk hieronder welke situatie voor u geldt. En wat u in die situatie kunt doen als u uw product niet ontvangt.

U kunt met de verkoper een levertijd afspreken. Er staat dan bijvoorbeeld in het contract dat uw bank na 6 weken geleverd wordt. Of dat uw bestelling binnen een week bij u thuis wordt bezorgd. Zo'n leverafspraak heet een verwachte of vermoedelijke levertijd. Dit is anders dan een vaste levertijd. Bij een vaste levertijd spreekt u echt een bepaalde datum af.

Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd.

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.

Voorbeeld

U laat een kast op maat maken door een meubelmaker. De verwachte levertijd is 12 weken. Helaas lukt het de meubelmaker niet de kast op tijd bij u te bezorgen. Hij maakt met u een nieuwe afspraak: de kast zal uiterlijk binnen 3 weken alsnog geleverd worden. Het is gebruikelijk dat meubels die op maat worden gemaakt een langere levertijd hebben. Daarom is in dit geval een extra levertijd van 3 weken niet onredelijk.

Wat zijn de volgende stappen?

Hebt u de verkoper extra tijd gegeven om het product te leveren? Maar hebt u het daarna nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken. Dit wordt 'ontbinden' genoemd. Als u de overeenkomst ontbindt, hoeft de verkoper het product niet meer te leveren. En u hoeft het niet meer te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

U kunt ook met de verkoper afspreken dat uw aankoop op een bepaalde datum wordt geleverd. Bijvoorbeeld op de verjaardag van uw zoon. Of op de dag voor uw bruiloft. Dit noemt men een vaste levertijd of vaste leverdatum.

Wordt het product op die dag niet geleverd? En wilt u het daarna niet meer hebben? Dan mag u de koopovereenkomst meteen ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven

En als ik het product toch nog wil hebben?

Dan hoeft u de overeenkomst natuurlijk niet meteen te ontbinden. U hebt nog steeds recht op de levering van uw product. Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u geen leverdatum of levertijd afgesproken? En ook geen verwachte levertijd? Dan moet de verkoper het product binnen 30 dagen leveren. Dat is de wettelijke levertijd. Doet hij dit niet? Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen.

Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden). De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en u hoeft het niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u een product gekocht dat hoort bij een dienst? Bijvoorbeeld een mobiele telefoon met een telefoonabonnement? Of een keuken die ook geplaatst wordt door de verkoper? Dan gelden dezelfde regels als hierboven.

Hebt u het product online gekocht? Of aan de telefoon, op straat of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal bedenktijd. Wordt het product niet op tijd geleverd? En wilt u het niet meer hebben? Dan kunt u ook gebruik maken van uw bedenktijd om de koopovereenkomst ongedaan te maken (ontbinden). Want u hebt ook al bedenktijd als het product nog niet geleverd is. De bedenktijd eindigt 14 dagen na de levering. Maakt u gebruik van uw bedenktijd? Dan hoeft u de verkoper geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden tijdens uw bedenktijd? Stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin op welke datum u het product besteld hebt en dat u de koop ongedaan wilt maken. U kunt daarvoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Het is aan de verkoper om bij de bezorgdienst uit te zoeken wat er is mis gegaan. Zegt de verkoper dat het product wel aan u is afgeleverd? Dan moet de verkoper dat aantonen.

Hebt u wel betaald, maar geen product ontvangen? Kloppen de contactgegevens niet of is de (web)winkel opeens verdwenen? Het kan zijn dat u slachtoffer bent geworden van oplichting. 

ACM ConsuWijzer gaat alleen over uw rechten en plichten als consument. Oplichting valt niet onder het consumentenrecht, maar onder het strafrecht. Daarom valt het buiten ons werkterrein. Bekijk of u aangifte van oplichting kunt doen bij de politie.

Tip: Ga na welk betaalmiddel u hebt gebruikt bij uw aankoop. Het kan zijn dat u uw geld terugkrijgt van de betaaldienst. Dat kan bijvoorbeeld bij betalingen via creditcard.

Komt u er niet uit en wilt u rechtshulp? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook